1-یک دفتر یا تقویم تهیه کنید و از بزرگترین مخارج تا ریزترین آن ها را حتی با تاریخ در آن یادداشت کنید. سعی کنید حتی الامکان چیزی را از قلم نیندازید. حتی اگر چکی را خرج می کنید و یا از کارت های اعتباری استفاده می کنید، سعی کنید همه و همه را در دفتر مورد نظر یادداشت کنید.

2-چنان چه در طول سال پاداش و اضافه کاری دریافت کردید، آن را پس انداز کنید و تا می توانید به آن دست نزنید. آن وقت در پایان سال می بینید که همان پول هایی که به نظرتان اندک بوده و به قول خودتان متوجه نمی شدید کجا خرج می شده، مبلغ قابل توجهی شده است که می توانید روی آن حساب کنید.

3-هیچ وقت هزینه های احتمالی را از یاد نبرید. وقتی وسایل منزل دچار استهلاک شوند به این فکر می افتید که وسایل نو خریداری کرده و جایگزین وسایل مستهلک کنید. پس باید همیشه مقداری پول بابت این مسئله داشته باشید که این امر مستلزم پس انداز ماهانه و سالانه شماست تا در این مواقع بدون نگرانی از هزینه ها، وسایل مورد نظر را خریداری نمائید.

4-هیچ وقت برای کارهای غیرضروری از مساعده و یا حتی وام استفاده نکنید. مثلاً* تصور کنید وام گرفته اید تا یک خودرو خریداری کنید. پس از خریداری خودرو هم بایستی به فکر دادن اقساط وام باشید و هم هزینه های خودروی خریداری شده را بپردازید.

5-همیشه هزینه های معمولی و ماهانه که ثابت است، مثل قبوض و مخارج روزمره، را در اول ماه محاسبه کرده و سعی کنید تا آن جا که می توانید بیشتر از آن خرج نکنید. در این صورت است که تا پایان ماه هیچ نگرانی از بابت کسری بودجه نخواهید داشت.